11 oktober 2007

Varför ska bdsm-porr diskrimineras?

Tre män, varav en 85-åring, har åtalats för att ha spridit bdsm-porr i butiker i värmländska Charlottenberg, rapporterar TT. "Olaga våldsskildring" kallar åklagaren det för.

Projo och Blogge skriver bägge mycket bra om det här.

Kalla mig gärna gammeldags, men varför i h-vete ska staten lägga sig i vilka filmer med samtyckande vuxna som andra samtyckande vuxna tittar på?

Att man inte visar brutala splatterfilmer i SVT på bästa Bolibompatid är väl en sak. Så långt är jag med. Jag blir själv illa berörd av många av våldsskildringarna i vanliga tevedeckare, så en varning i tevetablån så man kan bestämma själv kan vara på sin plats ibland. Men då pratar vi om våld. Åtalet handlar om sex.

Att staten ska skydda vuxna människor från att själva köpa vilka filmer de vill, ser jag bara ingen anledning till. I synnerhet filmer om sex, som är en av de mest positiva och livsbejakande saker som överhuvudtaget finns i samhället. Vare sig det handlar om lite ovanligare fetishinriktat sex eller vanligt vanilj. Jag behöver inte statens hjälp för att avgöra vad jag gillar och inte.

Heja Projo och Blogge!


Bloggen Christian Engström (pp) har flyttat. Kommentera gärna det här inlägget på nya stället.

Inga kommentarer: